Praktisch schaduwwerk (interessant stukje)

Schaduwwerk kan best vaag en vreemd klinken de eerste keren dat je hier over hoort spreken. Het is iets met psychologie, veel werk en iets ingewikkelds… Vandaag schrijf ik enkele duidelijke oefeningen uit waarmee je aan de slag kan gaan.

Voor je ook maar kunt beginnen met het werken aan je schaduw moet je weten wat je schaduw omvat. Het kan een hele lange periode in beslag nemen om er achter te komen wat je kernschaduw is.  Kleine schaduwen zijn vrij snel te vinden, bijvoorbeeld waarom je moeite hebt met mensen die tegen je snauwen. Maar een kernschaduw zit veel dieper. Misschien heb je nare herinneringen aan je kindertijd, ouders of leerkrachten. Misschien heb je ervaringen die je liever had overgeslagen in je leven.

De schaduw zelf leer je enkel kennen door diepgaand onderzoek. Er zijn tarotleggingen die je kunnen helpen met je neus in de goede richting te zetten en onderwerpen op te gooien waar je het moeilijk mee hebt. 

Schrijf over de schaduw in een dagboek of misschien een speciaal schaduwboek waar je alles in kunt bijhouden. Zorg ervoor dat je hier regelmatig een uur of 2 aan werkt om je schaduw te ontdekken zodat je het niet laat verloederen.

Oefening 1: Ontdekken van de schaduw via Tarot
Je trekt voor deze oefening 10 kaarten uit een tarot of orakeldeck. Zorg ervoor dat je duidingen opgeschreven worden en dat je ze na een aantal weken opnieuw bekijkt. Ook is het goed op te letten dat je de kaarten specifiek leest in verband met je schaduw en jezelf.
Kaart 1: Wie of wat is de schaduw?
Kaart 2: Wat heeft de schaduw je te vertellen?
Kaart 3: Wat mis je in mijn leven?
Kaart 4: Hoe negeer je de schaduw?
Kaart 5: Wat kan je doen voor de schaduw?
Kaart 6: Wanneer is de schaduw geboren in mijn leven?
Kaart 7: Hoe kon de schaduw groeien?
Kaart 8: Wat deel van jezelf ben je verloren met deze schaduw?
Kaart 9: Welke les heb je te leren van deze schaduw?
Kaart 10: Hoe kan je jezelf en je gedrag beter begrijpen door de schaduw?

Oefening 2: Her programmeer je schaduw
Dit is een wat lastigere oefening. Na alle vuiligheid en negatieve gevoelens die je hebt ondervonden bij het leren kennen van je schaduw ga je je schaduw nu her programmeren. Je weet wat de schaduw doet met jou en je gedrag na het ontdekken van de schaduw. Nu kan je beginnen met positieve aspecten van het leven. Je gaat je eigen vriend worden. 

Neem jezelf mee op mini dates in dat ene koffietentje waar je al zo lang heel wilt. Neem tijd voor jezelf en neem warme hete douches met die ene lekkere douchegel. Misschien wil je al heel lang naar het park en komt het er niet van. Ga! Doe leuke dingen met jezelf, vergeet je schaduwwerk voor een paar minuten of een uur.

Zodra je leuke dingen gaat doe met jezelf begin je jezelf ook leuker te vinden. Velen hebben moeite met het zichzelf pleziertjes gunnen en van zichzelf te houden. Als je moeite hebt met zelfliefde, probeer deze oefening dan een keer.

Oefening 3: Omring jezelf 
Ja omring jezelf! Met alles waar de schaduw niet door gevoed wordt. Luister naar opbouwende en positieve muziek en zing mee uit volle borst alsof de nummers over jou gaan. Dit werkt hetzelfde als positieve affirmaties. Het enige voordeel van liedjes is dat niemand je raar aankijkt als je meebrult op Brave van Sara Bareilles of Happy van Pharell Williams in de auto. En liedjes blijven nu eenmaal beter hangen omdat er een melodie aan vast zit.

Je kan je ook omringen door positieve quotes in je agenda of kalender te schrijven. Maak een moodboard, of hang je doel op de badkamerspiegel. Zorg dat je duidelijke afbeeldingen gebruikt en dat ze jou aanspreken. Heb je moeite met je zelfbeeld en wil je daarom een foto van Marilyn Monroe ophangen, ga je gang! Niemand heeft hier ooit regels voor uitgevonden, zorg dat je je eigen regels maakt.

Bron: http://loenaaraya.blogspot.com Geschreven door Loena.

Delen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *